Selv om kompetanseutvikling allerede er godt etablert i organisasjonen, kan det noen ganger være utfordrende å finne måter å møte de ansattes ulike behov på. Noen av teammedlemmene trenger stadig utfordringer, andre er på vei mot dyp spesialisering, og noen ønsker å skaffe seg praktiske ferdigheter så raskt som mulig. I denne posten finner du en oppsummering av tips om hvordan hele teamet kan nå sine mål ved hjelp av smidig kompetansestyring.
Har du noensinne kommet over et innlegg på sosiale medier som utforsker forskjellene mellom sjef og leder? Målet er å understreke måtene for effektiv og bærekraftig ledelse – sjefen gir ordrer og fremmer i verste fall bedriftens mål gjennom frykt, mens lederen på den andre siden setter en modell, inspirerer og lytter.
Forskjellen er også relevant når man ser på forvaltningen av kompetanse i organisasjonen. Kompetansestyring er en strategisk og målrettet tilnærming til kontinuerlig læring. Den fokuserer på å systematisk styrke, vedlikeholde og utnytte organisasjonens og teammedlemmenes kompetanse – nå og i fremtiden.
Hvordan håndteres individuell utvikling som leder heller enn som sjef? Vi oppsummerer seks viktige betraktninger som lar deg se på kompetansestyring konstruktivt og støtte individuelle utviklingsmål og behov.
1. Kompetansestyring starter med strategisk planlegging. Det er vesentlig for organisasjonen å definere klare mål og en visjon for hvilken type kompetanse organisasjonen trenger for å lykkes. Dette hjelper med å identifisere nødvendige ressurser og planlegge kompetanseutvikling på lang sikt.
2. Analyse av kompetansebehov støtter opprettelsen av individuelle utviklingsplaner. Ved hjelp av informasjon kan organisasjonen avgjøre hvilke ferdigheter og kompetanser som er nødvendige, og hvordan disse ferdighetene skal utvikles.
Som veileder eller teamleder kan du for eksempel snakke med teammedlemmer personlig eller kartlegge individuelle mål, styrker og utviklingsområder ved hjelp av en undersøkelse eller workshop. Basert på den innsamlede informasjonen er det lettere å lage en tilpasset plan som tar hensyn til enkeltpersoners behov og ønsker når det gjelder læring.
3. Effektiv kompetansestyring kan inkludere bruk av varierte opplæringsverktøy. Dette kan for eksempel være online-kurs, webinarer og podcaster. Det er viktig for organisasjonen å skape et miljø som muliggjør og støtter ulike læringsstiler. Ved å kombinere ulike læringsmetoder kan man sikre at alle finner en passende måte å utvikle sin kompetanse på.
Effektiv kompetansestyring muliggjør mange forskjellige måter å lære på.
4. Organisasjonens ledelse og bedriftskultur er sentral for suksessen med kompetansestyring. Det er viktig for ledere å gå foran med et godt eksempel og oppmuntre teammedlemmer til å lære og utvikle seg. Tips, utvikling og suksesser bør også deles med teammedlemmene - når tid og rom settes av for dette, kan du effektivt støtte personlig utvikling med en god læringsatmosfære.
5. Kompetansestyring bør følges opp og evalueres regelmessig. På samme måte som resultater følges opp, bør forvaltningsmetoder fra tid til annen settes under lupen – enten målet er å effektivisere virksomhetsmetodene eller bare sikre at midlene virkelig tjener sitt formål. En åpen feedbackkultur spiller en nøkkelrolle i all utvikling.
6. Under utviklingsprosessen bør du huske å være tålmodig og fleksibel, både når det gjelder ledelse og individuell læring. Nye måter å arbeide på og styre bygges ikke på en dag, det viktigste er å tørre å prøve forskjellige metoder og lære seg å bli bedre og bedre. Alle sine behov og mål endres over tid, så å tilpasse seg mindre og større endringer er uunngåelig.
Når kompetansestyring sees som en helhetsprosess, kan organisasjonen utvikle en stadig mer strategisk tilnærming for å møte individuelle læringsbehov. Kompetansestyring krever evnen til å anerkjenne og respektere forskjeller, samt viljen til å velge alternativer som støtter teammedlemmene både individuelt og som en helhet. Dermed utvikles hele organisasjonen og lykkes sammen, i tillegg til individuelle personer og team.
Selv om det allerede er svar på ulike læringsbehov, er det likevel ikke gitt at man begynner å lære. Så hvordan kan du vekke hele teamets motivasjon for læring og inspirere dem til å utvikle sine egne ferdigheter mer effektivt? Vi har satt sammen sju overveielser som vil hjelpe deg med å utvikle en motiverende arbeidskultur.