I en raskt skiftende verden blir kontinuerlig og målrettet læring stadig viktigere. Mens det enkelte individ har hovedansvaret for sin egen kompetanse og oppnåelse av læringsmål, må organisasjonen muliggjøre en kultur som støtter læring. Hvordan forholder deres organisasjon seg til læring?
Hva er målrettet læring?
Målrettet læring refererer til en bevisst og planlagt tilnærming til læring, der individet har klare mål og formål som de ønsker å oppnå. Det krever at den lærende engasjerer seg i sin egen læringsprosess, samtidig som organisasjonen gir støtte til læringen.
Målrettet læring er sterkt knyttet til kontinuerlig læring, som er en prosess der individet fortsetter å skaffe seg nye ferdigheter og utvikle sin kompetanse gjennom hele livet. Kontinuerlig læring blir målrettet ved å sette en tidsramme for læringsprosessen. Dette innebærer å definere klare rammer for når et bestemt læringsinnhold skal gjennomgås. I tillegg til en tidsramme kan prosessen inkludere en konkret målestokk, som sertifisering eller en avsluttende test, som bekrefter læringen.
Hvorfor er målrettet læring viktig?
I dagens verden har digitaliseringen endret mye, og tingene har blitt mer komplekse. Tidligere var det nok å være ekspert på ett område, men i dag er det ikke lenger tilstrekkelig. Kunnskapen som trengs, følger en T-formet modell, der det er behov for kunnskap utenfor ens egen ekspertise. Å opprettholde denne kunnskapen krever arbeid, aktiv deltakelse og å bevege seg utenfor komfortsonen. Én eller to opplæringer i året er ikke lenger nok; en person må kontinuerlig og målrettet jobbe med læring for å oppnå resultater. Ved å muliggjøre dette sikrer du at medarbeiderne har forutsetninger for å følge med på endringer.
Fra de ansattes perspektiv er muliggjøringen av målrettet læring også viktig for jobbtilfredsheten. Ønsker du ikke å la de beste talentene dine gå over til konkurrenten? Når ansatte opplever at de utvikler seg og får støtte til å nå sine egne mål, føles også jobben deres mer meningsfull og viktig. Høyere jobbtilfredshet øker engasjementet blant de ansatte og fører ofte til bedre arbeidsprestasjoner. Å fremme målrettet læring er en betydelig investering både for å utvikle personalet og for organisasjonens suksess.
Med digitaliseringen har læringsmetodene endret seg. Spesielt for å vedlikeholde ferdigheter utenfor ens kjernekompetanse kreves aktivt arbeid for å nå målene.
Med digitaliseringen har læringsmetodene endret seg. Spesielt for å vedlikeholde ferdigheter utenfor ens kjernekompetanse kreves aktivt arbeid for å nå målene.
Hvordan sette læringsmål og oppnå dem?
Planlegging av læring og fastsettelse av læringsmål bør starte med en samtale med individet. Du kan for eksempel oppmuntre dem til å vurdere sin nåværende kompetanse, styrker og svakheter, samt å fortelle deg hva de selv er motivert for å lære. Individets egen motivasjon er avgjørende for å oppnå gode læringsresultater. Individets læringsmål bør støtte og være i tråd med organisasjonens strategiske mål, som for eksempel forbedring av teamarbeidsferdigheter eller styrking av lederegenskaper.
Kontinuerlig læring blir målrettet når det blir satt tidsrammer for det. Den første konkrete handlingen mot å oppnå læringsmålene er derfor å frigjøre tid i kalenderen for læring. Den største årsaken til mislykkethet er at det ikke er satt av tid til selve læringen. Vi er vanligvis flinke til å starte ting, men har vanskelig for å fullføre dem. Selvfølgelig kan det hende at mer presserende arbeidsoppgaver kommer i veien, men verdien av en gjentakende kalenderoppføring ligger nettopp i at den minner oss om læring hver uke.
"Den største årsaken til mislykkethet er at det ikke er satt av tid til selve læringen."
Det er også viktig å huske at læring ikke alltid trenger å være massivt på en gang. Det kan bety å se på en kort videoklipp eller lese en aktuell artikkel. Selv 15 minutter er nok, så lenge det er satt av tid til det i kalenderen. Hvis det gjøres regelmessig hver uke, vil forskjellen om en måned være betydelig sammenlignet med å ikke gjøre noe i det hele tatt.
💡 Tips oppsummert:
Målbasert læringskultur starter innenfor organisasjonen
For å oppnå mål og muliggjøre læring kreves det en støttende læringskultur rundt seg. Fellesnevneren for organisasjoner som raskt kan ta tak i nye ting og gjøre endring er at de bevisst har skapt en positiv kultur rundt læring. Bare å sette av tid i kalenderen er ikke nok hvis enkeltpersonen opplever at de ikke får tilstrekkelig støtte til kompetanseutvikling. Støtten til læring må komme innenfra organisasjonen, og ledelsen må forplikte seg til å gi ansatte tid til egen utvikling.
"Støtten til læring må komme innenfra organisasjonen, og ledelsen må forplikte seg til å gi ansatte tid til egen utvikling."
I en ideell læringsmiljø forstår man at læring ikke skjer av seg selv, og enkeltpersoner oppfordres til å sette av tid til det i kalenderen. Imidlertid betyr ikke oppmuntringen at man blir beordret til å delta i et kurs. Byggingen av kulturen begynner med hverdagens daglige handlinger. Det må snakkes om læring, og hele organisasjonen må ha en positiv holdning til det.
Neste gang du snakker med en ansatt, kan du for eksempel oppmuntre vedkommende til å ta seg en liten pause, hente en kopp kaffe og lese de nyeste nyhetene innenfor deres fagområde. Enkeltpersoner må bli vant til at de i siste instans er ansvarlige for sin egen læring. Organisasjonen og lederen har derfor bare ansvar for å muliggjøre kompetanseutvikling på arbeidsplassen og en kultur som støtter det. Læring skjer ikke gratis.
Støtt målrettet læring med individuelle Læringsplaner
En god verktøy for planlegging av læring er ferdige læringsplaner. Eduhouse tilbyr et bredt utvalg av alternativer for ulike nivåer av studenter og fagfolk innen ulike fagområder. Ved hjelp av læringsplaner tar du hensyn til de individuelle læringsbehovene til dine ansatte og gjør det enklere for dem å nå sine læringsmål.
Eduhousens ferdiglagde studieprogrammer er utformet av eksperter og hjelper enkeltpersoner med å målrettet oppnå sine personlige læringsmål. Les hvordan læringsplaner støtter målrettet læring.